Co to jest terapia?
Terapia - z greckiego "terapera" czyli leczenie.
Terapia - z greckiego "terapera" czyli leczenie.
Terapia - system działań stosowanych nie tylko w stosunku do ludzi chorych lecz
także jednostek mających wszelkiego rodzaju zaburzenia.
TOMATIS
Metoda Tomatisa (
polska nazwa: stymulacja audio-psycho-lingwistyczna /SAPL/) jest metodą
treningu słuchowego przeprowadzanego za pomocą urządzenia zwanego
„elektronicznym uchem”. Składają się na nią sesje słuchania materiału
dźwiękowego wraz z oceną audio-psycho-fonologiczną.
CELE METODY AUDIO-
PSYCHO-LINGWISTYCZNEJ
- poprawa jakości głosu,
- podniesienie poziomu
płynności i wyrazistości i mówienia,
- usprawnienie analizy i
percepcji dźwięku,
- usprawnienie lateralizacji
prawousznej,
- stymulacja sensoryczna
mózgu,
- podniesienie poziomu
koncentracji uwagi,
- obniżenie nadwrażliwości na
dźwięki,
- podniesienie poziomu
rozumienia mowy i tekstu czytanego,
ZASTOSOWANIE
METODY TOMATISA:
dysleksja, problemy szkolne, ADHD,
autyzm, zaburzenia mowy (jąkania, opóźniony rozwój mowy, wady wymowy),
zaburzenia głosu (np. chrypki dziecięce będące rezultatem nadużywania głosu
przez dziecko), nauka języków obcych, zaburzenie
koncentracji uwagi, nadwrażliwość na dźwięki, ubogie słownictwo, trudności z
czytaniem i pisaniem, mylenie strony prawej i lewej, męczliwość, nadaktywność,
nadwrażliwość emocjonalna, nieśmiałość, drażliwość, wycofanie się.
BIOFEEDBACK – EEG
trening umysłu
Metoda ta pozwala zwiększyć szybkość myślenia, kreatywność i pamięć, poprawia nastrój i samoocenę, polepsza sen.
Metodę tę stosuje się dla doskonalenia zdrowia, pokonywania trudności w uczeniu się, wspierania przy intensywnej nauce i pracy oraz wspomagania leczenia zaburzeń zdrowia.
MUZYKOTERAPIA
Muzykoterapia ma na celu:
- rozładowanie napięć emocjonalnych,
- wpływanie na efektywność pracy umysłowej,
- rozwijanie twórcze i emocjonalne
poprzez łączenie muzyki, plastyki i poezji,
- działanie pobudzające lub relaksujące,
- zachęcenie do aktywnego muzykowania ( śpiew,
gra na instrumentach),
- działanie przeciw stresowe,
- wyciszanie agresji,
- stymulowanie koncentracji uwagi i pamięci
bezpośredniej,
- pomaganie w akceptacji społecznej.
ARTETERAPIA
Arteterapia to terapia przez
sztukę. Rozumie się ją jako terapeutyczne oddziaływanie różnych dziedzin sztuki
w procesie czynnej lub biernej aktywności twórczej.
Arteterapia to wydobywanie z
dzieci sił oraz energii, które pomagają im we własnym rozwoju.
Jest to poszukiwanie motywacji do
procesu twórczego, w którym często dochodzi do głosu zjawisko katharsis
(oczyszczenia). Stanowi ono bezpieczny i akceptowany przez dzieci sposób
wypowiedzi tego, co jest trudne do opisania słowami, jest odzwierciedleniem
problemów i negatywnych emocji nagromadzonych i przechowywanych.
Zajęciami arteterapeutycznymi
objęte są dzieci zamknięte w sobie, z kompleksami, nieufne, zahamowane,
nadpobudliwe, nieakceptowane, odrzucone oraz uczniowie z niską motywacją do
nauki, jak również dzieci po przejściach traumatycznych oraz dzieci z małą
sprawnością psychoruchową. Dziecko poprzez wykonywanie rozmaitych czynności
doskonali swoje umiejętności manualne i ruchowe.
Terapia przez sztukę pomaga mu w
poznaniu nowych sposobów widzenia, dzięki czemu może samo ocenić i interpretować
nowe zjawiska pojawiające się w jego świecie.
Dla dzieci z trudnościami często
jest jedyna szansą na komunikację ze światem i innymi ludźmi.
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Cele terapii metodą integracji sensorycznej:
- poprawa jakości odbierania,
przesyłania i organizowania bodźców
- dostarczenie kontrolowanej ilości
bodźców sensorycznych, w szczególności przedsionkowych, proprioceptywnych i
dotykowych
- wspomaganie ogólnego rozwoju
dziecka
- kompensowanie zaburzeń
rozwojowych dzieci
- rehabilitacja dzieci z upośledzeniem
umysłowym
- wzmacnianie poczucia własnej
wartości poprzez pozytywne motywowanie
- poprawa rozwoju ruchowego,
uczenia się i zachowania
- poprawa koordynacji ruchowej,
planowanie ruchu
- poprawa percepcji słuchowej,
wzrokowej
- usprawnianie mowy czynnej,
czytanie
- usprawnianie grafomotoryczne
- usprawnianie czynności
matematycznych
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
Głównym celem terapii jest
doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks
i wyciszenie. Istotnym celem jest praca nad aktywacją percepcji, budowanie
poczucia radości, bezpieczeństwa, a co za tym idzie wzajemnego zaufania i
komunikacji poprzez dostarczanie określonej ilościowych i jakościowych bodźców
sensorycznych pobudzających zmysły do działania. Jest to nauka życia przez
życie, to celowe kształtowanie bodźców w celu wywołania zaplanowanych wrażeń i
uczuć.
Umożliwia poznawanie świata poprzez:
Dotyk - gromadzenie nowych doświadczeń, poprawę precyzyjności ruchowej, rozwijanie wrażliwości dotykowej, rozwój aktywności ruchowej
Słuch - poszerzenie zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej, usprawnienie koncentracji na bodźcach słuchowych, zmniejszenie lęku przed dźwiękami, analizy i syntezy słuchowej, koordynacji słuchowo – ruchowej i słuchowo – wzrokowej, reagowanie na różne bodźce słuchowe
Wzrok - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, kierunkowości spostrzegania, pamięci wzrokowej, analizy i syntezy wzrokowej.
Węch - gromadzenie doświadczeń węchowych, rozwijanie pamięci zapachowej.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Terapia logopedyczna osób z upośledzeniem umysłowym polega przede wszystkim na wychowaniu językowym.
Priorytetem jest usprawnianie procesu komunikacji w stopniu umożliwiającym radzenie sobie w życiu, czy w ogóle kontaktowanie się z otoczeniem, a nie wypracowanie bezbłędnej czy starannej wymowy.
TERAPIE Z UŻYCIEM ZWIERZĄT
Zooterapia (animaloterapia)
To jedna z terapii naturalnych korzystająca z dobroczynnego wpływu na zdrowie i samopoczucie człowieka, niepełnosprawnych osób poprzez kontakt ze zwierzęciem.
Najpopularniejsze terapie w Polsce to:
- hipoterapia (kontakt z koniem),
- dogoterapia (kontakt z psem),
- felinoterapia (kontakt z kotem).
Na świecie prowadzone są jeszcze dwie popularnie terapie ze zwierzętami:
- onoterapia (kontakt z osłami i mułami)
- delfinoterapia.
ZALETY TERAPII
Zaletą wszystkich terapii ze zwierzętami jest pozytywny wpływ na człowieka, zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej i społecznej.
Zwierzęta zmniejszają poczucie samotności i wyobcowania, dostarczają tematu do rozmów i spotkań towarzyskich, co jest niezwykle korzystne w przypadku osób samotnych jak i również niepełnosprawnych, pozwalają również na wzmocnienie uczuć takich jak odpowiedzialność i wrażliwość. Mają więc nieoceniony wpływ na zdrowy styl życia.
HIPOTERAPIA
Zgodnie z kanonami polskiej hipoterapii, kontakt z koniem ma służyć poprawie funkcjonowania człowieka, niepełnosprawnych osób w sferze fizycznej, emocjonalnej, poznawczej i społecznej.
Cele te są realizowane poprzez gimnastykę na koniu, jazdę konną oraz samego kontaktu z koniem.
Hipoterapia ma m. in. wpływ na korygowanie wad postawy, zwiększenia poczucia wartości i rozwoju umiejętności manualnych i werbalnych oraz umiejętności nawiązywania pozytywnych relacji społecznych.
DOGOTERAPIA
Dogoterapia (kynoterapia) to zespół działań, które mają na celu terapeutyczne oddziaływanie na człowieka niepełnosprawnego poprzez kontakt z psem.
Udowodniono, ze nawet głaskanie psa ma działanie pozytywne dla człowieka.
Terapię z psem wykorzystuje się głównie poprzez spotkania z psem, edukację z psim pomocnikiem lub indywidualną terapię z psem.
W dogoterapii wykorzystywane są przede wszystkim psy o łagodnym charakterze, takie jak Labradory, Retrievery, Nowofundlandy, Bernardyny, Husky, Collie i Owczarki Niemieckie.
FELINOTERAPIA.
Felinoterapia to stosunkowo młoda odmiana animaloterapii.
Koty, jak wiadomo mają niezależny charakter w związku z tym do tego rodzaju terapii wybiera się osobniki, które nie boją się hałasu, dobrze znoszą podróże i nie stresują się z powodu dużej ilości osób w otoczeniu.
Koty są wykorzystywane w terapiach wszystkich grup wiekowych, ponieważ nie wymagają tak jak np. w hipoterapii dużego wysiłku fizycznego podczas wykonywania ćwiczeń terapeutycznych.
W przypadku kotów terapeutyczną rolę pełni głaskanie zwierzęcia i jego mruczenie, które obniża ciśnienie krwi i ma działanie antystresowe
ONOTERAPIA
W krajach południowych do rehabilitacji wykorzystuje się również osły i muły.
Onoterapia ma bowiem, w porównaniu do hipoterapii, kilka zasadniczych zalet.
Zwierzęta wykorzystywane w onoterapii są przede wszystkim mniejsze od konia, co ma kolosalne znaczenie w przypadku terapii z dziećmi jak również u osób niepełnosprawnych. Zwierzęta te są również mniej płochliwe niż koń i wykazują o wiele większą cierpliwość w stosunku do swoich podopiecznych. Charakteryzują się również bardziej stabilnym chodem i sylwetką, na której utrzymanie się nie wymaga tak dużej wprawy jak podczas jazdy konnej.
Rybki akwariowe
Uspokajająco działa oglądanie akwarium, powoduje to obniżenie ciśnienia i zwolnienie tętna. prawdziwym "królem antystresowym" są czerwone rybki. profesor couly, ordynator oddziału stomatologicznego szpitala dziecięcego necker w paryżu, zainstalował w swym oddziale powyżej foteli ekrany video, ukazujące czerwone rybki. w znacznym stopniu zmniejsza to strach i obawy małych pacjentów. podobnie postępują inne szpitale paryskie. planowany jest tak ze specjalny program przeznaczony dla osób starszych.
DELFINOTERAPIA
Delfiny są ciekawskimi i inteligentnymi zwierzętami o dużej wrażliwości.
Z badań naukowych wynika, że ćwiczenia z delfinami nie tylko poprawiają sprawność fizyczną, ale i kondycję psychiczną człowieka. Dzieje się tak dzięki ultradźwiękom kierowanym przez delfiny do organizmu człowieka. Pobudzają one m.in. Wydzielanie endorfin – hormonów odpowiedzialnych za poprawę samopoczucia psychicznego oraz zmniejszających odczuwanie bólu.
FARMY
Istnieje także oddziaływanie pedagogiczne zwierząt, które nauczają porywcze dzieci delikatności i czułości. Przemoc wśród dzieci jest dziś często spotykanym zjawiskiem. Stad na uwagę zasługuje eksperyment Green Chimmey, farmy-szkoły dla trudnej młodzieży.
Kontakt ze zwierzętami - konie, kucyki, osły, krowy, świnie, króliki, kury, powoduje, ze dzieci są szczęśliwe. Badania wykazały m.in., ze proste głaskanie królika, psa lub kota obniża poziom leku i zwalnia prace serca. Na farmie dzieci mogą dotykać ziemie i brać ją w ręce, czują się odpowiedzialne przygotowując pożywienie dla kur.
Dotyk - gromadzenie nowych doświadczeń, poprawę precyzyjności ruchowej, rozwijanie wrażliwości dotykowej, rozwój aktywności ruchowej
Słuch - poszerzenie zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej, usprawnienie koncentracji na bodźcach słuchowych, zmniejszenie lęku przed dźwiękami, analizy i syntezy słuchowej, koordynacji słuchowo – ruchowej i słuchowo – wzrokowej, reagowanie na różne bodźce słuchowe
Wzrok - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, kierunkowości spostrzegania, pamięci wzrokowej, analizy i syntezy wzrokowej.
Węch - gromadzenie doświadczeń węchowych, rozwijanie pamięci zapachowej.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Terapia logopedyczna osób z upośledzeniem umysłowym polega przede wszystkim na wychowaniu językowym.
Priorytetem jest usprawnianie procesu komunikacji w stopniu umożliwiającym radzenie sobie w życiu, czy w ogóle kontaktowanie się z otoczeniem, a nie wypracowanie bezbłędnej czy starannej wymowy.
TERAPIE Z UŻYCIEM ZWIERZĄT
Zooterapia (animaloterapia)
To jedna z terapii naturalnych korzystająca z dobroczynnego wpływu na zdrowie i samopoczucie człowieka, niepełnosprawnych osób poprzez kontakt ze zwierzęciem.
Najpopularniejsze terapie w Polsce to:
- hipoterapia (kontakt z koniem),
- dogoterapia (kontakt z psem),
- felinoterapia (kontakt z kotem).
Na świecie prowadzone są jeszcze dwie popularnie terapie ze zwierzętami:
- onoterapia (kontakt z osłami i mułami)
- delfinoterapia.
ZALETY TERAPII
Zaletą wszystkich terapii ze zwierzętami jest pozytywny wpływ na człowieka, zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej i społecznej.
Zwierzęta zmniejszają poczucie samotności i wyobcowania, dostarczają tematu do rozmów i spotkań towarzyskich, co jest niezwykle korzystne w przypadku osób samotnych jak i również niepełnosprawnych, pozwalają również na wzmocnienie uczuć takich jak odpowiedzialność i wrażliwość. Mają więc nieoceniony wpływ na zdrowy styl życia.
HIPOTERAPIA
Zgodnie z kanonami polskiej hipoterapii, kontakt z koniem ma służyć poprawie funkcjonowania człowieka, niepełnosprawnych osób w sferze fizycznej, emocjonalnej, poznawczej i społecznej.
Cele te są realizowane poprzez gimnastykę na koniu, jazdę konną oraz samego kontaktu z koniem.
Hipoterapia ma m. in. wpływ na korygowanie wad postawy, zwiększenia poczucia wartości i rozwoju umiejętności manualnych i werbalnych oraz umiejętności nawiązywania pozytywnych relacji społecznych.
DOGOTERAPIA
Dogoterapia (kynoterapia) to zespół działań, które mają na celu terapeutyczne oddziaływanie na człowieka niepełnosprawnego poprzez kontakt z psem.
Udowodniono, ze nawet głaskanie psa ma działanie pozytywne dla człowieka.
Terapię z psem wykorzystuje się głównie poprzez spotkania z psem, edukację z psim pomocnikiem lub indywidualną terapię z psem.
W dogoterapii wykorzystywane są przede wszystkim psy o łagodnym charakterze, takie jak Labradory, Retrievery, Nowofundlandy, Bernardyny, Husky, Collie i Owczarki Niemieckie.
FELINOTERAPIA.
Felinoterapia to stosunkowo młoda odmiana animaloterapii.
Koty, jak wiadomo mają niezależny charakter w związku z tym do tego rodzaju terapii wybiera się osobniki, które nie boją się hałasu, dobrze znoszą podróże i nie stresują się z powodu dużej ilości osób w otoczeniu.
Koty są wykorzystywane w terapiach wszystkich grup wiekowych, ponieważ nie wymagają tak jak np. w hipoterapii dużego wysiłku fizycznego podczas wykonywania ćwiczeń terapeutycznych.
W przypadku kotów terapeutyczną rolę pełni głaskanie zwierzęcia i jego mruczenie, które obniża ciśnienie krwi i ma działanie antystresowe
ONOTERAPIA
W krajach południowych do rehabilitacji wykorzystuje się również osły i muły.
Onoterapia ma bowiem, w porównaniu do hipoterapii, kilka zasadniczych zalet.
Zwierzęta wykorzystywane w onoterapii są przede wszystkim mniejsze od konia, co ma kolosalne znaczenie w przypadku terapii z dziećmi jak również u osób niepełnosprawnych. Zwierzęta te są również mniej płochliwe niż koń i wykazują o wiele większą cierpliwość w stosunku do swoich podopiecznych. Charakteryzują się również bardziej stabilnym chodem i sylwetką, na której utrzymanie się nie wymaga tak dużej wprawy jak podczas jazdy konnej.
Rybki akwariowe
Uspokajająco działa oglądanie akwarium, powoduje to obniżenie ciśnienia i zwolnienie tętna. prawdziwym "królem antystresowym" są czerwone rybki. profesor couly, ordynator oddziału stomatologicznego szpitala dziecięcego necker w paryżu, zainstalował w swym oddziale powyżej foteli ekrany video, ukazujące czerwone rybki. w znacznym stopniu zmniejsza to strach i obawy małych pacjentów. podobnie postępują inne szpitale paryskie. planowany jest tak ze specjalny program przeznaczony dla osób starszych.
DELFINOTERAPIA
Delfiny są ciekawskimi i inteligentnymi zwierzętami o dużej wrażliwości.
Z badań naukowych wynika, że ćwiczenia z delfinami nie tylko poprawiają sprawność fizyczną, ale i kondycję psychiczną człowieka. Dzieje się tak dzięki ultradźwiękom kierowanym przez delfiny do organizmu człowieka. Pobudzają one m.in. Wydzielanie endorfin – hormonów odpowiedzialnych za poprawę samopoczucia psychicznego oraz zmniejszających odczuwanie bólu.
FARMY
Istnieje także oddziaływanie pedagogiczne zwierząt, które nauczają porywcze dzieci delikatności i czułości. Przemoc wśród dzieci jest dziś często spotykanym zjawiskiem. Stad na uwagę zasługuje eksperyment Green Chimmey, farmy-szkoły dla trudnej młodzieży.
Kontakt ze zwierzętami - konie, kucyki, osły, krowy, świnie, króliki, kury, powoduje, ze dzieci są szczęśliwe. Badania wykazały m.in., ze proste głaskanie królika, psa lub kota obniża poziom leku i zwalnia prace serca. Na farmie dzieci mogą dotykać ziemie i brać ją w ręce, czują się odpowiedzialne przygotowując pożywienie dla kur.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz