„Kiedy śmieje się dziecko,
śmieje się cały świat” - warsztaty z
uczniami i rodzicami
Część I
"Nie wolno zostawiać świata takim, jaki jest"... z
Korczakiem w tle... - zajęcia z uczniami
i ich rodzicami.
Zajęcia rozpoczęłyśmy od
przypomnienia uczniom definicji prawa, regulaminu, norm społecznych. Z pomocą prezentacji
multimedialnej pokazałyśmy czy i dlaczego prawa, regulaminy, normy są konieczne w życiu. Odwoływałyśmy się do różnych
sytuacji z życia codziennego: w domu, szkole, sklepie, busie, najbliższym
otoczeniu, do doświadczeń dzieci. Padały pytania, czy dochodziło w nich do
łamania prawa, jeśli tak, to jakie prawo zostało naruszone. Niektóre sytuacje
wymagały przepracowania, prosiłyśmy dzieci i rodziców o odegranie ról, nazwania
różnych uczuć i emocji. Uczniowie starali się też ocenić, czy dobrze czuli się
w danej roli, sytuacji. Musieli również powiedzieć, co należałoby zrobić, by
było lepiej, spokojniej radośniej. Jak można było uniknąć danej sytuacji,
inaczej rozwiązać problem.
Na koniec zajęć spróbowaliśmy wspólnie, uczniowie i rodzice,
odpowiedzieć na pytanie " dlaczego nie wolno zostawiać świata takim, jaki
jest?"
Część II
Prawo memu sercu bliskie – działalność artystyczna
Po słodkim poczęstunku przy herbatce celebrującym Dzień Dziecka i
Dzień Matki, uczestnicy warsztatów próbowali dokonać analizy rankingu praw w odczuciach
subiektywnych.
Na odrysowanej własnej dłoni odpowiadali sobie na pytanie: Które
prawo jest dla nich najważniejsze? Graficznie nazwali uczucia towarzyszące najważniejszemu
prawu w bieżącym tygodniu nauki szkolnej. Powstały na paluszkach emotikonki
wyrażające różne uczucia, jako reakcje na rozmaite sytuacje życia codziennego.
Zajęcia ukoronowaliśmy odczytaniem przez uczniów i rodziców ich najważniejszych
praw, co sprowokowało do wyrażenia oczywistej puenty że
każdy człowiek ma prawa.
Część III
"Reaguj, masz prawo" warsztaty z rodzicami
Pokazana prezentacja multimedialna „Jak reagować?” i spoty kampanii Reaguj. Masz prawo.
sprowokowały do otwartej dyskusji popartej przykładami i własnymi
doświadczeniami. Rodzice w pełni poparli słuszność kampanii, mają świadomość
istnienia praw dziecka, wiedzą że należy ich przestrzegać, egzekwować od innych
ich poszanowania. Nie boją się otwarcie mówić o sytuacjach, gdzie dochodzi do
łamania czy naginania nie tylko praw dzieci, człowieka, ale i prawa w
ogóle. Przyznali się, że nie zawsze zrozumiałe były dla nich kampanie
społeczne, nie zwracali na nie większej uwagi, nie zdawali sobie sprawy, że ich
głos może być ważny. Teraz nie tylko słuchają czy czytają o takich
inicjatywach, ale próbują aktywnie się w nie włączać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz