wtorek, 2 czerwca 2015

Innowacyjne zajęcia warsztatowe z udziałem rodziców

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”  - warsztaty z uczniami i rodzicami


Część I
 "Nie wolno zostawiać świata takim, jaki jest"... z Korczakiem w tle... - zajęcia  z uczniami i ich rodzicami.
   
    Zajęcia rozpoczęłyśmy od przypomnienia uczniom definicji prawa, regulaminu, norm społecznych. Z pomocą prezentacji multimedialnej pokazałyśmy czy i dlaczego prawa, regulaminy, normy są  konieczne w życiu. Odwoływałyśmy się do różnych sytuacji z życia codziennego: w domu, szkole, sklepie, busie, najbliższym otoczeniu, do doświadczeń dzieci. Padały pytania, czy dochodziło w nich do łamania prawa, jeśli tak, to jakie prawo zostało naruszone. Niektóre sytuacje wymagały przepracowania, prosiłyśmy dzieci i rodziców o odegranie ról, nazwania różnych uczuć i emocji. Uczniowie starali się też ocenić, czy dobrze czuli się w danej roli, sytuacji. Musieli również powiedzieć, co należałoby zrobić, by było lepiej, spokojniej radośniej. Jak można było uniknąć danej sytuacji, inaczej rozwiązać problem.
Na koniec zajęć spróbowaliśmy wspólnie, uczniowie i rodzice, odpowiedzieć na pytanie " dlaczego nie wolno zostawiać świata takim, jaki jest?"












Część II
Prawo memu sercu bliskie – działalność artystyczna

Po słodkim poczęstunku przy herbatce celebrującym Dzień Dziecka i Dzień Matki, uczestnicy warsztatów próbowali  dokonać analizy rankingu praw w odczuciach subiektywnych.  
Na odrysowanej własnej dłoni odpowiadali sobie na pytanie: Które prawo jest dla nich najważniejsze? Graficznie nazwali uczucia towarzyszące najważniejszemu prawu w bieżącym tygodniu nauki szkolnej. Powstały na paluszkach emotikonki wyrażające różne uczucia, jako reakcje na rozmaite sytuacje życia codziennego. Zajęcia ukoronowaliśmy odczytaniem przez uczniów i rodziców ich najważniejszych praw, co sprowokowało do wyrażenia oczywistej puenty że
każdy człowiek ma prawa.

















Część III
"Reaguj, masz prawo"  warsztaty z rodzicami

  Spotkanie to było  inicjatywą włączającą rodziców naszych dzieci w kampanię społeczną Rzecznika Praw Dziecka – REAGUJ. MASZ PRAWO, której celem jest zmiana biernej postawy ludzi wobec aktów krzywdzenia dzieci oraz zmniejszenie społecznego przyzwolenia na stosowanie przemocy.
Pokazana prezentacja multimedialna „Jak reagować?”  i spoty kampanii Reaguj. Masz prawo. sprowokowały do otwartej dyskusji popartej przykładami i własnymi doświadczeniami. Rodzice w pełni poparli słuszność kampanii, mają świadomość istnienia praw dziecka, wiedzą że należy ich przestrzegać, egzekwować od innych ich poszanowania. Nie boją się otwarcie mówić o sytuacjach, gdzie dochodzi do łamania czy naginania nie tylko praw dzieci, człowieka,  ale i prawa w ogóle. Przyznali się, że nie zawsze zrozumiałe były dla nich kampanie społeczne, nie zwracali na nie większej uwagi, nie zdawali sobie sprawy, że ich głos może być ważny. Teraz nie tylko słuchają czy czytają o takich inicjatywach, ale próbują aktywnie się w nie włączać.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz