wtorek, 15 sierpnia 2017

Jak zaprowadzić ciszę w grupie

8 pomysłów jak zaprowadzić ciszę w grupie

1. Po prostu poproś

Proste, no nie. A czasami my też od razu zaczynamy krzyczeć i hałas się nakręca. Kiedy to jednak nie zadziała spróbujmy z następnymi pomysłami.

2. Skoncentruj uwagę grupy delikatnym dźwiękiem

Może to być np. gwizdek, ale może lepsze będzie coś bardziej subtelnego, np. dzwoneczek, łyżeczka uderzająca w szklaneczkę, pozytywka. Kiedy przyzwyczaimy naszą grupę lub klasę, po pewnym czasie po usłyszeniu tego dźwięku będzie od razu cichnąć.

3. Rymowane hasło

Możemy również nauczyć naszych uczniów rymowanego hasła z odpowiedzią:
Nauczyciel mówi: Chcę powiedzieć kilka słów. Grupa odpowiada: My słuchamy, a Ty mów.
Gdy hałasowi powiemy STOP. -> Uśmiechnięci będziemy przez cały rok.
Proszę o ciszę. -> Bo nic nie słyszę.
Cichuteńko już siadamy. -> I zajęcia zaczynamy.

4. Zciszenie głosu

Dobrą metodą zaprowadzenia ciszy w grupie może być również skoncentrowanie uwagi na sobie i coraz, coraz cichsze mówienie, aż wreszcie ściszymy głos do szeptu…

5. Spray ciszy

Ciekawym pomysłem na zaprowadzenie ciszy, zwłaszcza w młodszych grupach (ale dorosłym też się podoba zwłaszcza kiedy jest upał), jest posiadanie rozpylacza z chłodną wodą, do którego możemy ewentualnie dodać jakiś olejek zapachowy. Naszą grupę informujemy, że kiedy ktoś odczuje na swojej skórze mgiełkę wody, powinien ucichnąć. To taka inspiracja troszkę z metod Montessori.

6. Kto mnie słyszy klaśnie…

Prowadzący zaczyna „Kto mnie słyszy klaśnie raz”. Część osób pewnie klaśnie, wiec mówimy: "Kto mnie słyszy klaśnie dwa”, tym razem pewnie klaśnie trochę więcej uczestników, wiec mówimy: „Kto mnie słyszy klasie trzy” i tak, aż wszyscy będą klaskać, to znaczy słuchać.

Jak widzicie powyższe pomysły mają charakter doraźny. Wchodzisz na zajęcia i musisz działać, ale o wiele lepiej zaprowadzić ciszę w klasie i grupie z którą pracujemy, kiedy będziemy wprowadzać systematyczne rozwiązania wychowawcze.

6. Mikrofon

W myśl znanej zasady „mówi jedna osoba” dobrym pomysłem jest również przyzwyczajenie naszej grupy do tego, że osoba mówiąca ma jakiś przedmiot, np. piłeczkę, maskotkę, mikrofon. Osoba, która ma ten przedmiot w ręku, ma głos, a pozostali słuchają. Bardzo dobrze to działa, kiedy podamy jakiemuś gadającemu uczniowi nasz mikrofon.

7. Ustal z grupą wyraźnie reguły zachowania się na lekcji

Bardzo dobrym pomysłem jest opracowanie na początku relacji z grupą kontraktu (regulaminu), w którym zawrzemy również uwagi odnośnie poziomu dźwięków w czasie zajęć oraz sankcji, jakie grożą za ich łamania (np. zaśpiewanie piosenki przed wszystkimi).

 8. Wprowadź systematyczny program wychowawczy
Najlepszym sposobem na bardzo dobrą dyscyplinę i brak kłopotów z hałasem w czasie naszych zajęć jest wprowadzenie systematycznych działań wychowawczych angażujących naszą grupę. Kiedy wspólnie podejmiemy jakieś wciągające dzieło, w które zaangażują się wszyscy członkowie naszej grupy, nie będziemy miel wtedy żadnych problemów z hałasem, a nasza praca będzie prawdziwą przyjemnością. Wprowadzenie systematycznego programu wychowawczego pozwoli Ci zaangażować nie tylko uczniów dobrych i zawsze chętnych, ale również tych, którzy czasami sprawiają problemy. Dobry program pracy z grupa i klasą sprawia, że każdy uczeń czuje się doceniony, otrzymuje takie zadania, które odpowiadają na jego talenty, a co najważniejsze uczy się współpracy.       żródło: tu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz